Ersättning enligt EU 261/2004

Ersättning enligt EU 261/2004 vid inställt/försenat flyg

av Ann-Louise

Häromdagen skrev jag om när vi flög till och från Florida i maj 2015 och drabbades av försening och inställt flyg på vägen dit och hem. Läs gärna det blogginlägget innan du fortsätter läsa detta. När jag läser olika reseforum på nätet är det ganska uppenbart att många inte känner till EU 261/2004 så jag tänkte att jag skulle skriva lite om denna EU-förordning som i många fall ger dig rätt till en rejäl ersättning vid flygstrul.

Samma dag som vi kom hem från vår Florida-resa satte jag mig vid datorn och googlade vilken ersättning vi hade rätt till. Bara ett par månader tidigare hade jag och en kollega blivit rejält försenade på väg hem från en tjänsteresa till San Francisco så jag hade lite koll på vad som gällde eftersom jag hade läst på även då. Skillnaden var att när jag blev försenad på tjänsteresan så flög vi United medan vi flög SAS på vår semesterresa till Florida. Och om man flyger med SAS eller ett annat europeiskt flygbolag så har man rätt till ersättning enligt EU-förordningen 261/2004. EU-förordningen gäller även för flygbolag registrerade i Island, Norge och Schweiz trots att de länderna inte är med i EU.

Även om den här EU-förordningen finns är det förstås inte alltid så att flygbolagen betalar ut ersättningen utan att krångla men SAS ersatte vartenda öre, dels den summa som de var skyldiga att ge oss enligt EU-förordningen, dels för det hotell vi bokade själva, för taxin till hotellet, middag, frukost och lunch.

EU 261/2004 SAS Chicago

Chicago där vi fick vänta över ett dygn då vårt flyg från Chicago till Stockholm ställdes in.

När gäller EU 261/2004?

  • När du flyger inom EU med ett flygbolag som är baserat i EU eller utanför EU
    • Om du flyger inom EU så gäller alltså EU-förordningen oavsett vilket land som flygbolaget är baserat i.
  • När ditt flyg anländer till EU från ett land utanför EU och det är ett flygbolag baserat inom EU
    • När vi flög från USA till Sverige gällde alltså EU-förordningen eftersom SAS är baserat inom EU
  • När ditt flyg avgår från ett land i EU till ett land utanför EU och flygbolaget är baserat i eller utanför EU
    • Vi flög med SAS till USA och då är det ingen tvekan om att EU-förordningen gäller. Men även om vi hade flugit med till exempel United från Sverige till USA så hade den fortfarande gällt oss eftersom vi flög från ett land inom EU.

Dina rättigheter

Om din flight omfattas av någon av de tre punkterna ovan har du enligt EU 261/2004 rätt till följande kompensation vid inställda flyg och flyg som är försenade mer än 3 timmar vid ankomst:

  • 250 euro vid flygningar upp till 1500 km
    • Du får hälften, 125 euro, om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar max två timmar efter ursprunglig ankomsttid
  • 400 euro vid flygningar inom EU på mer än 1500 km
    • Du får hälften, 200 euro, om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar max tre timmar efter ursprunglig ankomsttid
  • 400 euro för övriga flygningar som är 1500 km – 3500 km
    • Du får hälften, 200 euro, om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar max tre timmar efter ursprunglig ankomsttid
  • 600 euro vid alla övriga flygningar
    • Du får hälften, 300 euro, om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar max fyra timmar efter ursprunglig ankomsttid

Det finns förstås undantag, som till exempel om förseningen/det inställda flyget beror på vädret, strejk, politiska oroligheter med mera. Hos Konsument Europa och Ditt Europa finns mer detaljerad information.

När jag först kontaktade SAS nämnde jag inte något om EU-förordningen och fick då ett standardsvar från SAS att de inte skulle ersätta oss. När jag svarade och hänvisade till EU och talade om hur mycket pengar jag hade rätt till så betalade SAS ut pengarna inom några dagar utan vidare diskussion. Även om de inte berättade vid första kontakten att jag hade rätt till ersättning så är jag ändå nöjd med hur SAS skötte det hela men det gäller som sagt att vara påläst eftersom flygbolagen själva inte är så öppna med den här informationen. Dock finns det information om EU 261/2004 på SAS hemsida, det gäller bara att hitta den. Hur man ansöker om ersättningen skiljer sig mellan de olika flygbolagen men hos SAS fyllde jag i deras blankett till Customer Care.

Tänk på att du förmodligen även kan få pengar från din reseförsäkring och detta gäller oavsett vilket flygbolag du flyger med (alltså även bolag baserade utanför EU). Om du inte har tecknat en speciell reseförsäkring så brukar det ingå en reseförsäkring i din hemförsäkring som gäller för kortare resor. Om du har betalat större delen av resan med ett kreditkort så brukar det även ingå en försäkring där vilket ger dig ytterligare en chans att få ersättning. En skillnad för oss var att kortförsäkringen räknade ersättningen baserat på förseningen vid avgången så i vårt fall räknades bara fyra timmars försening från Arlanda trots att vi var mer än fem timmar försenade vid ankomsten till Tampa. EU-lagen däremot ersätter baserat på förseningen vid ankomsten till destinationen.

Vilken ersättning fick vi?

För två vuxna och ett barn hade vi betalat sammanlagt cirka 15 000 kr för flyget tur och retur till Florida. Tack vare EU 261/2004 fick vi 3 x 600 Euro i ersättning för resan till USA och 3 x 600 euro i ersättning för hemresan vilket totalt blev 33 660 kr. Vi fick även 1 500 kr från försäkringen som ingår i mitt SAS Eurobonus Mastercard vilket var det kort jag hade använt för att betala flygbiljetterna. Dessa pengar räckte till en charterresa till Kos senare samma år och hjälpte till att finansiera en ny resa till USA förra sommaren.

SAS kompenserade också hotellnatten som vi själva betalat samt de måltider som vi betalat själva då vi aldrig i livet skulle ätit någon enda matbit på det hemska hotellet som SAS ville att vi skulle bo på. De kompenserade även för lunch på flygplatsen innan flyget avgick dagen därpå samt för taxiresan från det hemska Wyndham Glenview Suites till det fina Hilton Garden Inn. Totalt fick vi 3 270 kr i ersättning för dessa utlägg.

Ett bra tips om du drabbas av försening och/eller inställt flyg är att spara samtliga kvitto samt notera alla tider och spara boardingkort, färdplaner etc som kan styrka de förseningar/inställda flyg som du drabbats av.

Du kanske också vill läsa de här inläggen

5 Kommentarer

Sandra 14 juni, 2018 - 07:13

Hej!

Vet du om barn (6 månader) har rätt till samma ersätting? Har varit i kontakt med SAS om vår ersättning och de kommer ersätta mig fast min bokning var för två personer, dvs, mig och min dotter på 6 månader. Är de skyldiga att även ersätta barn? Känns som hon fick lida mest med 11 timmars efter försening och 7 timmars extra flyg.

Verkar lite som de duckar för det och vill vara säker på min sak innan jag säger till dem.

Tack för hjälpen!

Svara
Ann-Louise 14 juni, 2018 - 21:01

Hej! Jag sökte lite på internet och hittade detta om att det för något år sedan kom en dom som ger även barn under två år rätt till ersättning: https://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/ny-dom-ger-spadbarn-ersattning-vid-forsening/ Jag håller tummarna att du lyckas få ut ersättningen även för din dotter!

Svara
Nathalie 8 juli, 2018 - 23:19

Hej! Hittade in hit när jag själv googlade på vad vi har rätt till för ersättning. Vi är en familj på två vuxna och tre barn (8år, 5år, 9mån). Vi skulle flyga från Malmö till Örnsköldsvik med mellanlandning i Stockholm. Flyget till Stockholm blev inställt och istället blev det buss. Detta resulterar i att vi missar nästa flyg i Stockholm. Vi kommer få bo på hotell över natten. (Sitter fortfarande på bussen). Till slut kommer vi vara framme i Övik 15 timmar senare än vad vi skulle varit. Vad har jag rätt till för ersättning? Jag är så förbannad och ledsen över allt detta då ingen ens meddelade oss att det skulle bli buss istället. Det krävs helt annan packning för 7h buss än 1.5h flyg!!! Alla barn ligger här och fryser för vi har inga filtar.

Svara
Ann-Louise 9 juli, 2018 - 02:18

Om ni flyger med ett flygbolag baserat inom EU borde ni ha rätt till 250 euro men det är svårt att säga säkert när jag inte vet alla omständigheter. Hoppas att allt går bra med resten av resan!

Svara
William - 10 år och 17 resor - Från Stad till Strand 9 oktober, 2018 - 16:21

[…] vare den rejäla ersättningen vi fick från SAS på grund av alla förseningarna när vi åkte till Florida, så hade vi råd med […]

Svara

Lämna gärna en kommentar