Just nu sitter jag och letar hotellrum i bland annat San Francisco till sommarens Kalifornien-resa. Efter att ha besökt ett antal hotells hemsidor och efter att ha gått igenom nästan hela bokningsproceduren för att se totalpriset så har jag sedan stängt ned sidan och för alla hotell hittills så har jag efter någon minut fått ett mail med ett rabatterbjudande om jag kommer tillbaka och bokar.
Till exempel Hotel Triton som är supermysigt och har perfekt läge kostade 6 868 kr för två nätter (två vuxna och ett barn) när jag först kollade. Någon minut efter att jag lämnade sidan fick jag ett mail med erbjudande om 20 % rabatt, gratis uppgradering och en överraskning vid ankomst. Priset blev då 5 493 kr istället.
The Mystic Hotel by Charlie Palmer erbjöd istället tio % rabatt direkt på sajten om man inte stängde ned webbsidan utan fortsatte bokningen. När jag inte nappade på det skickade de även ett mail med samma erbjudande.
Hotel Zelos som jag har bott på tidigare och gillade väldigt mycket, dock hade hotellet ett annat namn då, erbjuder gratis parkering och två drinkar för $1 när man försöker lämna deras sida. Inte riktigt lika intressant då vi inte kommer ha någon bil och då jag hellre får ett billigare rum än nästan gratis drinkar.
Så dagens restips är att alltid gå igenom nästan hela bokningsproceduren, sedan lämna sidan och se om du får ett mail om rabatt. Jag brukar sälla boka på hotellens egna hemsidor utan oftast via Hotels.com som brukar ha bäst priser, men med den här typen av rabatter så blir hotellens egna hemsidor billigast för bokningen.
Ett annat tips som jag provat några gånger är att gilla hotellet via Facebook och sedan maila dem via Facebook och fråga om de har någon rabatt för sina Facebook-fans. De hotell som inte redan har det har då snabbt ordnat en sådan rabatt.